مقاله

درآمد جهانی از صنعت استاپ موشن

استاپ موشن سبکی از انیمیشن است که با فیلم‌ها و آثار خاطره‌انگیز سینمایی در دنیا محبوبیت یافت. این نوع از انیمیشن، بر اساس تکنیکی است که عکس‌های ثابت، معمولاً از اجسام یا مدل‌های بی‌جان گرفته شده و با در کنار هم قراردادن همه عکس‌ها، به آن‌ها جان می‌دهند. درحالی‌که تولید این فیلم‌های بلند می‌تواند خسته‌کننده و پرهزینه باشد، گرافیک‌های استاپ موشن ساده و ویدئوها در واقع می‌توانند به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی ویدئویی شما ایجاد و اجرا شوند. در واقع، جذابیت اصلی استفاده از این تکنیک، خاص و باارزش بودن آن است.

در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره استاپ موشن، نحوه عملکرد آن، و بهترین روش‌های استفاده خلاقانه از آن برای تبلیغ کسب‌وکارتان مرور خواهیم کرد تا ببینیم دلایل محبوبیت استاپ موشن چیست. همچنین بررسی می‌کنیم که درآمد جهانی از صنعت استاپ موشن به چه شکل بوده و چگونه می‌توان در این حیطه به درآمد رسید.

مختصری درباره استاپ موشن

همان‌طور که بیان کردیم، استاپ موشن فرایندی است برای زنده جلوه‌دادن اجسام بی‌جان با حرکت‌دادن آن‌ها و تغییرات کوچکی که در تمام صحنه ایجاد می‌کنیم. از نظر فنی، ساخت استاپ موشن تفاوت چندانی با آنچه که در یک فیلم‌برداری واقعی و بدون توقف انجام می‌شود، ندارد. در ضبط ویدئو، اجسام و سوژه‌های در لحظه حرکت کرده و تغییرات آن‌ها در لحظه ثبت می‌شود تا در نهایت به یک فیلم تبدیل شوند؛ اما در استاپ موشن، عکس‌های متعددی که گرفته شده، در کنار هم قرار داده می‌شوند و فریم‌های یک ویدئو را می‌سازند. شاید بتوان ساخت اولین نمونه استاپ موشن را در سال 1897 پیدا کرد.

سرعت و روان بودن یک انیمیشن استاپ موشن، به تعداد فریم‌هایی که ضبط شده و جزئی بودن تغییرات در هر فریم بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید با حرکت‌دادن یک جسم تنها با چند فریم، یک انیمیشن استاپ موشن ساده ایجاد کنید که حرکت را شبیه‌سازی می‌کند، اما حرکات آن مصنوعی و ناخوشایند خواهد بود. اما اگر در عوض دوبرابر عکس بگیرید و شیء شما به‌اندازه کافی تغییراتی داشته باشد، متوجه خواهید شد که اکنون انیمیشن بسیار روان‌تر است.

برای اینکه نرخ فریم را با نرخ یک فیلم بلند معمولی مطابقت دهید، باید در هر ثانیه ۲۴ فریم بگیرید. بااین‌حال، برای ویدئوهای بازاریابی ساده‌ای که در رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، می‌تواند حدود 15 فریم در هر ثانیه داشته باشد و نتیجه مناسبی را در نهایت ارائه دهد. بعلاوه، تغییرات در این میزان فریم‌ها باتوجه‌به موضوعی که روی آن کار می‌کنید، می‌تواند تماشای فیلم‌های استاپ موشن را سرگرم‌کننده‌تر کند.

دلایل محبوبیت Stop-Motion

همان‌طور که گفتیم، استفاده از تکنیک استاپ موشن، به بیش از صد سال پیش بازمی‌گردد. یعنی از سال‌های بسیار قبل، سازندگان فیلم‌ها از این تکنیک برای خلق صحنه‌هایی استفاده می‌کنند که امکان ضبط بدون وقفه آن، وجود نداشت. با پیشرفت تکنولوژی، می‌توان گفت که تقریباً همه چیز تحت‌تأثیر فناوری‌های جدید قرار گرفته و اغلب کارها به کمک ماشین‌ها انجام می‌شوند. اما چرا با وجود تکنیک‌های کامپیوتری در دنیای ساخت انیمیشن، هنوز هم استفاده از Stop-Motion تا این اندازه محبوب است؟

در ادامه مواردی را می‌بینیم که شاید بتواند دلایل محبوبیت استاپ موشن تا به امروز را توجیه کند.

جادوی حرکت در استاپ موشن

قابل‌انکار نیست که ساخت استاپ موشن احساس خاصی دارد. حتی کسانی که لزوماً با این فرایند آشنا نیستند، می‌توانند این کار را با هر سطح مهارتی که دارند، انجام دهند. در دنیای امروزه که به کمک یک گوشی و اپلیکیشن‌های جدید، هرکسی می‌تواند چهره خود را مانند چهره افراد دیگر جلوه دهد، طبیعتاً ساخت استاپ موشن نیز نمی‌تواند چندان سخت باشد. استفاده از جزئیات ریز مانند لباس‌ها و مجسمه‌های مینیاتوری، صحنه‌های کوچک و دست‌ساز و … که همگی قالب‌بندی شده، دوخته‌ شده، چسبانده شده، سمباده‌زنی، لحیم‌کاری و رنگ‌آمیزی شده‌اند؛ می‌تواند به جذابیت هرچه بیشتر استاپ موشن کمک کند. این عشق و توجه به جزئیات است که توهم جادوی حرکت را ایجاد می‌کند.

حس نوستالژی

به اولین برنامه‌های تلویزیونی که در کودکی تماشا می‌کردید، فکر کنید. اگر در 50 سال گذشته متولد شده باشید، به‌احتمال زیاد اولین تجربه شما در یک برنامه کودک، تصاویر متحرک استاپ موشن است. چه طرف‌دار این سبک از برنامه‌ها بوده باشید و چه نه استاپ موشن بخشی از دوران کودکی بوده که به نظر نمی‌رسد از بین برود.

این حس نوستالژی وقتی بیشتر قابل‌توجه می‌شود که به مدت‌زمان حضور برخی از شخصیت‌ها توجه کنید. برخی از این برنامه‌های موردعلاقه شما، ممکن است هنوز هم زنده نگه‌داشته شده (بعضاً به شکل‌های دیگر) و یا بازآفرینی شده باشند. درهرحال، شما با تماشای آن‌ها به دوران کودکی خود بازمی‌گردید.  

داستان‌سرایی

شاید یکی از قابل‌توجه‌ترین دلایل محبوبیت استاپ موشن، قدرت داستان‌گویی آن باشد. با دردست‌داشتن امکانات بی‌نهایت و بدون محدودیت برای طراحی شخصیت، انتخاب متریال، گزینه‌های طراحی صحنه و … به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا نویسندگان، عاشق این تکنیک هستند. طبیعتاً افرادی که فیلمنامه را می‌نویسند، باید در زمان نوشتن، ذهن خود را به‌گونه‌ای محدود کنند که جزئیات صحنه به آن‌ها اجازه می‌دهد. اما با استاپ موشن، تا حد زیادی این محدودیت‌ها از بین می‌رود.

شما می‌توانید با استفاده از نمد، یک حیوان بسازید، با استفاده از چوب، یک ربات بسازید و … . اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای که مزیت استاپ موشن و میزان محبوبیت آن را اثبات می‌کند.  

تطبیق‌پذیری

اغلب کارکردن در زمینه موضوعات خاص به روشی جذاب و معنادار، ممکن است سخت باشد. به‌عنوان‌مثال، تبلیغات دارویی را در نظر بگیرید که طبیعتاً یک فیلمنامه مبتنی بر واقعیت و کاملاً جدی دارد. مزیتی که استاپ موشن به ارمغان می‌آورد این است که بدون توجه به موضوع، می‌تواند در بین مخاطبان دست‌به‌دست شود.

برای مثال، در یک ویدئو تبلیغاتی که در یک آشپزخانه باید فیلم‌برداری شود، می‌توانید کاملاً از قدرت تخیل خود استفاده کرده و با کمک استاپ موشن، جزئیات غیرواقعی اما جذاب را به فیلم اضافه کنید. مثلاً می‌توانید یک موش عروسکی درست کنید که می‌تواند حرف بزند، میوه‌ها و خوراکی‌های سفالی در صحنه بگذارید، و یا بسیاری جزئیات دیگر را بدون هیچ محدودیتی اضافه کنید.  

امکان استفاده در بازاریابی

هنگامی که با علاقه بی‌پایان مردم برای دریافت محتوای ویدئویی مواجه می‌شویم، طبیعتاً به استفاده از آن برای بازاریابی کالا و خدمات مختلف فکر می‌کنیم. اما این چیزی نیست که تنها به ذهن شما برسد و اکنون بسیاری از برندها و آژانس‌های تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه با تولید محتوای ویدئویی بیشتر از قبل، برجسته شدن در میان این حجم بالا از محتوا، تبدیل به یک کار چالش‌برانگیز می‌شود.

شما باید محتوای خود را به‌گونه‌ای ساخته و ارائه دهید که در ذهن مخاطب بماند، در مخاطب علاقه ایجاد کرده و در نتیجه، منجر به تعامل آن‌ها شود. بدون شک، با دانستن آنچه باعث محبوبیت استاپ موشن شده، می‌توانیم از آن برای بازاریابی نیز استفاده کنیم.

کسب درآمد از طریق استاپ موشن

در مطالب گفته شده در بالا، به طور کامل مشاهده کردیم که چرا انیمیشن‌سازی و به‌خصوص استفاده از تکنیک استاپ موشن، می‌تواند راهی عالی برای جلب‌توجه مخاطبان باشد. تسریع روند زندگی مردم در جهان اشباع از تکنولوژی امروزه، باعث شده تا بیشتر آن‌ها، محتواهای ویدئویی را بیشتر از قبل ترجیح دهند. این موضوع، می‌تواند در مورد یک محتوای آموزشی، تبلیغاتی، سرگرم‌کننده و … صادق بوده و تأثیر آن را به‌وضوح مشاهده کرد. حال با این شرایط، به نظر شما نمی‌توان از طریق ساخت استاپ موشن، به درآمدی در سطح جهانی دست پیدا کرد؟

جواب این سؤال، قطعاً «بله» است. زمانی که به دنیای استاپ موشن وارد شوید، می‌بینید که تنها در خلق صحنه‌های جذاب و گرفتن عکس‌های متعدد خلاصه نشده و طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های جذاب‌تر را شامل می‌شود. خود استاپ موشن، شامل زیرمجموعه‌های دیگری است که شما می‌توانید هر یک از این شاخه‌ها را انتخاب کرده و یا با کسب مهارت‌های لازم، ویدئوهای خود را با ترکیبی از این زیرمجموعه‌ها بسازید. تکنیک‌های کات اوت (Cutout)، ساخت انیمیشن عروسکی (Puppet Animation)، Claymation و روش لایو اکشن، از جمله محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع استاپ موشن هستند.

تنها کافی است مهارت‌های خود را در زمینه ساخت استاپ موشن تقویت کرده و کارهای خود را در رسانه‌هایی که احتمال بازدید بالا دارند، به اشتراک بگذارید. به‌این‌ترتیب، کارفرمایان بیشتری به شما پیشنهاد کار داده و به‌مرور، به درآمد عالی دست پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید به‌مرور پروژه‌های بین‌المللی را پذیرفته و به درآمد جهانی از صنعت استاپ موشن برسید.

جمع‌بندی نهایی

کسب درآمد، تنها مختص به مشاغلی مانند پزشکی، مهندسی، فروشندگی و یا سایر مشاغلی نیست که با آن‌ها آشنایی داریم. شما به‌راحتی می‌توانید در زمینه فعالیت خود که به آن علاقه دارید، به درآمد خوبی دست پیدا کنید. امروزه پیشرفت تکنولوژی و گستردگی رسانه‌های اجتماعی باعث شده تا مشاغل جدیدتری به وجود آمده و یا مشاغل دیگری که تا پیش‌ازاین کمتر شناخته شده بود، از توجه بیشتری برخوردار شوند.

کار در زمینه تولید استاپ موشن نیز، یکی از این نمونه‌هاست. در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی بیشتر استاپ موشن و دلایل محبوبیت آن، به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید آن را به یک شغل پردرآمد تبدیل کنید. اگر به کار در این حوزه علاقه دارید، هرچه سریع‌تر به تقویت مهارت‌ها و ایجاد نمونه کارهای قوی، اقدام کنید.