مقاله

موشن گرافیک چیست؟ انواع و تفاوت آن با انیمیشن

موشن گرافیک چیست؟ آیا تا به حال از جادوی موشن گرافیک برای معرفی محصولات خود استفاده کرده‌اید؟ کدام نوع موشن گرافیک برای کسب و کار شما مناسب است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را دریافت کنید.

در دنیای امروز شرکت‌ها برای دیده شدن نمی‌توانند فقط به ابزارهایی مانند پخش تراکت، تبلیغات محیطی و … تکیه کنند؛ بلکه باید از هر تاکتیکی برای برجسته شدن و جذب مخاطبان هدف استفاده کنند. آمارهای جهانی نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از مصرف کنندگان با دیدن ویدیوهای جذاب اقدام به خرید می‌کنند. در سال‌های اخیر، محتواهای بصری به یکی از ابزارهای مفید برای نمایش برندها تبدیل شده است.

مخاطبان امروزی بیشتر به محتواهای ویدیویی توجه می‌کنند و کسب و کارهای موفق باید از این فرصت استفاده کنند و با روش‌های جدید محصولات خود را از طریق تیزرهای تبلیغاتی به مخاطبان معرفی کنند. موشن گرافیک یکی از انواع محتواهای ویدیویی است که جذابیت زیادی به محتواها اضافه می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند. در واقع این تصاویر گرافیکی متحرک، قطعه گمشده بازاریابی شما هستند و در دنیای دیجیتال طرفداران زیادی دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به موضوع موشن گرافیکبپردازیم و شما را با انواع و مراحل ساخت آن آشنا کنیم تا شما بتوانید از این تکنیک جدید برای رشد و توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.

موشن گرافیک چیست؟

به زبان ساده موشن به معنی حرکت و به هر تصویر گرافیکی که حرکت داشته باشد، موشن گرافیک می‌گویند. در این محتوای ویدیویی، تصویر با صدا و حرکت ترکیب می‌شود. هدف اصلی موشن گرافیک، انتقال پیام‌های پیچیده در کوتاه‌ترین زمان به مخاطبان است. در این نوع انیمیشن به دوربین، صدابرداری و یا بازیگر نیازی ندارید و فقط از کامپیوتر استفاده می‌کنید. معمولا این تکنیک از جذابیت‌های بصری، عکس، رنگ، متن، صدا و حرکت بهره می‌گیرد و در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، معرفی محصول و برند، تیتراژ فیلم و برنامه‌های آموزشی کاربرد زیادی دارد.

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

موشن گرافی و انیمیشن علاوه بر شباهت‌هایی که دارند، در برخی از زمینه‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع انیمیشن‌ها معمولاً داستان محور هستند و پیام خود را از طریق داستان های بصری به مخاطب منتقل می‌کنند؛ در حالی که موشن گرافی پیام خود را از طریق تصاویر گرافیکی متحرک منتقل می‌کند. در انیمیشن از شخصیت‌های مختلف با دیالوگ های مختلف استفاده می‌شود (شخصیت محور) ولی تصاویر گرافیکی که گاهی با صدا نیز ترکیب می‌شوند، کاراکتر اصلی موشن گرافی هستند (تصویر محور). همچنین هزینه ساخت انیمیشن بیشتر است.

چرا از موشن گرافیک استفاده کنیم؟

در سال‌های اخیر مردم به محتواهای بصری بهتر از خواندن یک متن واکنش نشان می‌دهند. همچنین مخاطبان امروزی کمتر تبلیغات چند دقیقه‌ای را مشاهده می‌کنند؛ بنابراین ویدیوهای گرافیکی متحرک ۱۵ تا ۳۰ ثانیه‌ای روشی عالی برای جلب توجه و درگیر کردن مخاطبان است. این نوع محتوا به صورت بصری ایده‌ها و اطلاعات را از طریق ترکیبی از انیمیشن، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک و متن متحرک به مخاطبان منتقل می‌کند. استفاده از موشن گرافیک در تبلیغات ویدیویی به افزایش تعامل با مخاطبان هدف کمک می‌کند. همچنین درک این مدل محتواهای ویدیوی برای مشتریان آسان‌تر است و از همه مهم‌تر به اشتراک‌گذاری آن‌ها در رسانه های اجتماعی راحت‌تر است.

نقش موشن گرافیک در بازاریابی و برندسازی

انسان‌ها روزانه با حجم زیادی از اطلاعات روبرو هستند و میانگین توجه آن‌ها به تبلیغات به ۸ ثانیه کاهش یافته است. این به معنای این است که برندها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن توجه مخاطبان را جلب کنند. اگر می‌خواهید نرخ کلیک خود را افزایش دهید، باید محتوایی تولید کنید که ارزش دیدن و به اشتراک‌گذاری را داشته باشد. ویدیو یکی از محتواهای قوی برای جذب مخاطبان است. ۸۷ درصد از بازاریابان می‌گویند که محتواهای ویدیویی باعث افزایش ترافیک وب سایت آن‌ها شده است. از بین ویدیوهای تبلیغاتی، موشن گرافیک ابزار قدرتمندی برای برندسازی و بازاریابی بصری است.

موشن گرافیک، محتواهای بی روح را به یاد ماندنی‌تر و باکیفیت‌تر می‌کند، محصولات و برندها را به شکل متفاوت و متمایزی به مخاطبان معرفی می‌کند و آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. این نوع محتوای ویدیویی نه تنها برند شما را به شکلی جذاب و تاثیر به مخاطبان معرفی می‌کند؛ بلکه روی تصمیم خرید مشتریان و افزایش فروش تاثیر مثبتی می‌گذارد و باعث می‌شود که برای مدت زمان طولانی در ذهن آن‌ها بمانید؛ بنابراین اگر قصد دارید، برندینگ و تجربه مشتریان را تقویت کنید، باید روی موشن گرافیک سرمایه‌گذاری کنید.

انواع موشن گرافیک

کسب و کارها می‌توانند بر اساس اهداف و نوع نیازهایشان از انواع مختلف موشن گرافیک استفاده کنند. در ادامه به انواع مختلف محتوای بصری متحرک اشاره می‌کنیم.

ویدیوهای توصیفی

ویدیوهای توضیحی از متداول ترین انواع موشن گرافیک هستند. در سال‌های اخیر مخاطبان ترجیح می‌دهند که معرفی محصولات را از طریق ویدیو ببینند و شرکت‌ها برای توصیف بهتر و شفاف‌تر محصولات خود از این ویدیوها استفاده می‌کنند. ویدیوهای توصیفی کوتاه هستند و کسب‌وکارها می‌توانند از طریق این نوع محتوای ویدیویی اطلاعات لازم در مورد محصولات خود را به مخاطبان منتقل کنند. این نوع ویدیوها این فرصت را فراهم می‌کند تا با ارائه‌ی محتوایی داستان وار در مورد برندتان، مخاطب بیشتری جذب کنید و مخاطب با محصولتان ارتباط عاطفی بیشتری برقرار ‌کند.

انیمیشن رابط کاربری (UI)

 برای اینکه بهترین ویژگی‌ها و راهنمای استفاده از وب سایت یا پلتفرمی که طراحی کرده اید را به شکل منحصر به فردی به مخاطب نشان دهید، می‌توانید از انیمیشن‌های UI استفاده کنید. این مدل موشن گرافی با استفاده از تکنیک‌های گرافیک حرکتی، ویژگی‌های یک اپلیکیشن را واضح‌تر از یک صفحه ساده توضیح می‌دهد. در واقع این نوع ویدیوها امکانات پلتفرم شما را به شکل متحرک و متمایزی به کاربران معرفی می‌دهد و به جذب مخاطبان بیشتری کمک می‌کند.

ویدیوهای آموزشی

هدف این مدل موشن گرافی آموزش به مخاطبان است. فرض کنید که محصول شما یک ادویه خاص است. برای این کار شما می توانید از طریق یک ویدیو آموزش آشپزی، نحوه‌ی استفاده از این ادویه را در دستور پخت غذا نمایش دهید. این مدل محتوای بصری ویژگی‌ها و عملکرد یک محصول را از طریق عناصر تایپوگرافی و تصویری برجسته می‌کند و توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند.

لوگو موشن

شاید تا به حال دیده باشید که لوگوی یک برند در ابتدا یا انتهای یک ویدیوی تبلیغاتی به صورت چرخشی و متحرک نمایش داده می شود. به زبان ساده لوگو موشن، روشی است که در آن یک لوگو به وسیله نمادهای گرافیکی و گاهی همراه با صدا به صورت متحرک درمی‌آید. متحرک‌سازی لوگو، برند شما را جذاب‌تر و به یاد ماندنی‌تر نشان می‌دهد و روی ذهنیت مخاطبان تاثیر زیادی دارد. شما می توانید از لوگوی متحرک به منظور معرفی و یادآوری برند خود در رسانه های اجتماعی و تبلیغات ویدیویی استفاده کنید.

اینفوموشن

به متحرک‌سازی اینفوگرافیک، اینفوموشن گفته می‌شود. در این نوع محتوای بصری از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال پیام استفاده می‌شود. معمولا این نوع موشن گرافی مناسب پلتفرم هایی مانند لینکدین است که در آن‌ها مخاطبان می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را به شکل یک اینفوگرافیک متحرک مشاهده کنند.

ابزارهای ساخت موشن گرافیک

برای طراحی موشن گرافیک از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود. رایج ترین نرم افزارها عبارتند از:

  • افترافکت (Adobe After Effects)
  • ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)
  • ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)
  • پریمیر (Adobe Premiere)
  • سینمافوردی (Cinema 4D)
  • مایا (Maya)
  • نوک استودیو (Nuke Studio)

مراحل ساخت موشن گرافیک

۱. براساس موضوع و ایده مورد نظر، سناریو نوشته می‌شود. هنگام نوشتن سناریو باید مخاطب هدف و نوع پیامی که می‌خواهید به آن‌ها منتقل کنید را مشخص کنید. همچنین باید به مدت زمان ویدیو، بودجه و زمان تحویل پروژه نیز دقت کنید.

۲. بر اساس سناریو اولیه، استوری برد طراحی می‌شود. در استوری برد رنگ، فونت، کاراکترها و… طراحی می‌شود. یک استوری بورد خوب به مهارت هنری و توانایی تجسم درست محصول نهایی نیاز دارد. این مرحله به شما کمک می‌کند تا ایده را خود را قبل از اجرا طراحی کنید تا در نهایت ویدیوی باکیفیتی تولید کنید.

۳. در این مرحله از طریق یکی از نرم افزارهای موشن گرافیک تصاویر و گاهی صداها را با یکدیگر ترکیب می‌کنید و سپس آن‌ها را متحرک می‌کنید. در این بخش به این نکته توجه کنید که حرکت هر کدام از کاراکترها روی مخاطب هدف شما تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین هر چقدر این مرحله را با دقت بیشتری انجام دهید، خروجی باکیفیت‌تری خواهید داشت و تعامل مخاطب با محتوای ساخته شده بیشتر خواهد بود.

سخن نهایی

موشن گرافیک یک ابزار عالی برای تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان است. همچنین به شرکت ها کمک می‌کند تا نسبت به بقیه رقبای خود متمایز شوند. در این مقاله به موشن گرافیک پرداختیم و شما را با انواع و تفاوت آن با انیمیشن آشنا کردیم. همچنین نرم افزارهای مورد نیاز برای ساخت این محتوای ویدیویی را معرفی کردیم. اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.