مقاله

۷ نوع محتوا برای استارتاپ ها که حتماً باید بدانید!

چرا استارتاپ‌ها باید از محتوا استفاده کنند؟ کدام محتوا برای کسب و کارهای نوپا مناسب است؟ آیا با انواع محتوا برای استارتاپ ها اشنایی دارید؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سؤالتان را دریافت کنید.

در دنیای امروزی وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین می‌شود، محتوا همه چیز است. محتوا چیزی است که کسب و کار شما را از رقبا متمایز می‌کند و مخاطبان شما را افزایش می‌دهد. طبق یک نظرسنجی، ۹۲ درصد از بازاریابان اعلام کردند که شرکت آن‌ها محتوا را به عنوان یک دارایی تجاری بسیار مهم در نظر می‌گیرند.

محتوا به کسب و کارها کمک می‌کند تا مخاطبان را درگیر کنند، به بازارهای هدف جدید دست پیدا کنند، ارزشی برای مشتریان فراهم کنند و آن‌ها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنند؛ اما با توجه به انواع مختلف محتوا، برای استارتاپ‌های نوپا خیلی سخت است که بدانند از کدام نوع محتوا استفاده کنند و بیشترین نتیجه را دریافت کنند؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم به ۷ نوع محتوا برای استارتاپ هاو نحوه استفاده از آن‌ها بپردازیم تا استارتاپ‌ها بتوانند با توجه به نوع مخاطب و هدفی که دارند، بهترین نوع محتوا را انتخاب کنند.

اهمیت تولید محتوا برای استارتاپ ها

استارتاپ‌ها به دلیل اینکه در شروع کارشان از نظر مالی در شرایط مناسبی نیستند، باید از روش‌هایی برای بازاریابی استفاده کنند که هزینه‌ی بالایی نداشته باشد. تولید محتوا یکی از روش‌های کم‌ هزینه‌ای است که بازدهی بالایی دارد و می‌تواند به کسب و کارهای نوپا کمک کند تا با وجود رقابت در بازار، به اهداف مورد نظرشان برسند.

این کسب و کارها می‌توانند بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی از طریق تولید محتوای ارزشمند، محصولات و خدماتشان را به مخاطبان معرفی کنند و آن‌ها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنند؛ بنابراین تولید محتوا برای استارتاپ ها و به‌ خصوص آن‌هایی که در ابتدای راه هستند، بسیار ضروری است و باید آن را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهند.

انواع محتوا برای استارتاپ ها

در دنیای دیجیتال امروزی استارتاپ‌ها می‌توانند از انواع محتواهای متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی برای رشد و پیشرفت کسب و کار خود استفاده کنند. در این بخش بهترین محتواهایی که به افزایش فروش و جذب مخاطبان بیشتر کمک می‌کند را معرفی می‌کنیم و استارتاپ‌هایی که به تازگی وارد دنیای کارآفرینی شده‌اند، می‌توانند بر اساس هدف، نیاز، مخاطب و بودجه‌ای که دارند، نوع محتوای مورد نظرشان را انتخاب کنند.

پست وبلاگ

برای بسیاری از کسب و کارها، پست‌های وبلاگ بخش مرکزی استراتژی بازاریابی محتوای آن‌ها را تشکیل می‌دهند. طبق آخرین تحقیقات HubSpot، استارتاپ‌هایی که به طور خاص از وبلاگ‌ها در بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، ۱۳ برابر بیشتر نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش می‌دهند.

از مزایای پست‌های وبلاگ این است که به راحتی نوشته و منتشر می‌شوند، قابلیت به اشتراک‌گذاری دارند، هزینه نسبتاً پایینی دارند و به راحتی توسط موتورهای جستجو پیدا می‌شوند. این نوع محتوای متنی می‌تواند ترافیک زیادی را به وب‌سایت شما هدایت کند و ابزاری ایده‌آل برای برقراری ارتباط با مخاطبان است و در عین حال آن‌ها را در مورد محصولات و برند شما آگاه می‌کند.

علاوه بر این، محتوای وبلاگ یک فرصت طلایی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی و به دست آوردن لینک‌های ورودی هستند که به طور چشمگیری به سئو و رشد ترافیک کمک می‌کند. با این حال، وبلاگ نویسی یک تعهد است و باید به صورت منظم محتوایی که برای مخاطبان هدف شما ارزشمند است را تولید کنید تا بتوانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید.

استاپ موشن

از دیگر محتوا برای استارتاپ ها استاپ موشن است. استاپ موشن یکی از بهترین تکنیک‌های بازاریابی ویدیویی است که برندها برای معرفی بهتر محصولات خود از آن استفاده می‌کنند. واقعیت این است که ۷۲ درصد از مردم می‌خواهند به جای خواندن متن از طریق ویدئو یاد بگیرند؛ بنابراین اگر می‌خواهید داستان استارتاپ و محصولات خود را به روش جذاب‌تر و تأثیرگذارتری به مخاطبان خود معرفی کنید و در ذهن آن‌ها ماندگارتر شوید، از یک ویدیوی متحرک استفاده کنید.

استاپ موشن بهترین ابزار برای بیان داستان از طریق یک ویدیو است که از مجموعه‌ای از عکس‌ها تشکیل شده است که به هم متصل شده و با سرعت بالایی به صورت ویدیو پخش می‌شوند. در واقع در این نوع انیمیشن، از یک سوژه‌ی در حال حرکت به صورت متوالی عکس گرفته می‌شود و از پشت سرهم قرار دادن آن‌ها یک ویدیوی متحرک ساخته می‌شود. این محتوای ویدیویی جذاب به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند و تعامل با آن‌ها را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

کتاب الکترونیکی (Ebooks)

کتاب‌های الکترونیکی نوعی محتوای طولانی هستند که به صورت PDF منتشر می‌شوند. هدف این نوع محتوا ارتقای سطح عمیقی از دانش و تخصص در مورد یک موضوع خاص است. این مدل محتوای متنی برای مخاطبانی که محدودیت زمانی ندارند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند، مناسب است.

استارتاپ‌ها می‌توانند از ایبوک‌ها برای مدت زمان طولانی با هدف دستیابی به مخاطبان جدید استفاده کنند. از مزیت کتاب‌های الکترونیکی می‌توان به تولید سرنخ، افزایش لیست ایمیل کاربران، اشتراک‌گذاری آسان، بهبود رتبه‌بندی کلمات کلیدی و افزایش تعامل با مخاطبان هدف اشاره کرد. ایبوک به تحقیق، زمان و محتوای باکیفیت نیاز دارد و باید یک راه‌حلی ارائه دهد؛ در غیر این صورت برای مخاطبان شما ارزشی نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع برنامه‌ریزی داشته باشید. همچنین باید برای عنوان و طراحی زمان بگذارید؛ زیرا این چیزی است که خوانندگان را جذب و درگیر می‌کند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک به عنوان یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های تولید محتوا برای استارتاپ ها ، شناخته می‌شود. گزارش‌های گروه Nielson Norman نشان می‌دهد که اینفوگرافیک‌ها سه برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. این محتوای بصری به شما این امکان را می‌دهند که حجم زیادی از اطلاعات را در قالب یک تصویر گرافیکی و به روشی جذاب و قابل درک به مخاطبان انتقال دهید و توجه آن‌ها را جلب کنید.

شما می‌توانید از طریق تصاویر اینفوگرافیک پیچیده‌ترین آمارها و ارقام را به ساده‌ترین و جذاب‌ترین شکل به مخاطبان خود نشان دهید. به دلیل اینکه اینفوگرافیک ها به سرعت منتشر می‌شوند و هر کسی می‌تواند آن را به اشتراک بگذارد، بک لینک های ارزشمندی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد؛ بنابراین به استارتاپ‌ها پیشنهاد می‌شود که این نوع محتوای تصویری را در استراتژی بازاریابی محتوایی خود قرار دهند.

پادکست

پادکست عنصر اساسی یک استراتژی بازاریابی محتوا و یک ایده‌ی هوشمندانه برای استارتاپ‌ها است؛ زیرا این محتوای صوتی در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده و مخاطبان زیادی را جذب کرده؛ به طوری که طبق آمارهای Statista، تخمین زده می‌شود که تا سال،2022 تعداد شنوندگان پادکست به ۱۳۲ میلیون نفر برسد.

بیشتر محتواها مانند ویدئوها و پست‌های وبلاگ، به دیدن و توجه مخاطبان نیاز دارند، اما مصرف محتوای صوتی آسان است. پادکست‌ها به مخاطبان این امکان را می‌دهند که محتوا را منفعلانه‌تر مصرف کنند. در واقع شما می‌توانید در حین انجام کارهای خانه، باشگاه، محل کار و به طور کلی در هر کجا و هر زمان که می‌خواهید به پادکست مورد علاقه خود گوش دهید. این محتوای صوتی تعامل با مخاطبان را افزایش می‌دهد و مخاطبان وفادار زیادی را ایجاد می‌کند.

خبرنامه ایمیلی

خبرنامه ایمیلی بهترین محتوا برای استارتاپ هایی است که به‌طور مداوم محصولات، به‌روزرسانی‌ها یا اطلاعات جدیدی برای به اشتراک گذاشتن با مخاطبان دارند. بر اساس گزارش موسسه بازاریابی محتوا، ۸۳ درصد از کسب و کارهای B2B از خبرنامه‌های ایمیل برای بازاریابی محتوای خود استفاده می‌کنند. در عصر دیجیتال امروزی، مخاطبان با کمال میل هنگام خرید کالا از وب‌سایت یا نصب یک اپلیکیشن، ایمیل خود را به شما داده‌اند و شما می‌توانید بر اساس رفتار و علایق کاربران، بهترین پیشنهادات را به ایمیل آن‌ها ارسال کنید.

در واقع مخاطبان شما روزانه ایمیل‌های زیادی دریافت می‌کنند؛ بنابراین مهم است که محتوای ارزشمند و مرتبطی که مطابق با نیازها و خواسته‌های آن‌ها باشد را ارسال کنید. یک خبرنامه ایمیلی که به خوبی ساخته شده باشد، می‌تواند مخاطبان شما را وادار به کلیک کردن، خواندن و تعامل با استارتاپ شما کند و در نتیجه به تولید سرنخ و افزایش فروش منجر شود.

ویدیو

سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدئو در چند سال گذشته، آن را به شکل محتوایی ضروری برای استارتاپ‌ها در هر شکل و اندازه‌ای تبدیل کرده است و پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۰، ۸۰ درصد از کل ترافیک اینترنت جهانی را تشکیل دهد. علاوه بر این، ۹۶ درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند به جای مطالعه یک مقاله طولانی در مورد یک محصول، ویدیو ببینند و تقریباً ۷۵ درصد از آن‌ها پس از تماشای یک ویدیو خرید می‌کنند.

هدف اصلی یک ویدیو باید با پاسخ دادن به سؤالات، ارائه راه‌حل‌ها، معرفی و توضیح محصولات و یا ارائه اطلاعات مرتبط با مخاطبان باشد. با ساخت یک کلیپ ویدیویی ۳۰ ثانیه‌ای شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبان و تعامل با آن‌ها دارید و می‌توانید میزان نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها، نرخ تبدیل و ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید به همین دلیل استارتاپ‌ها باید این محتوای بصری را در استراتژی بازاریابی محتوای خود لحاظ کنند. آن‌ها می‌توانند ویدیوها را در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت، آپارات و یوتیوب منتشر کنند.

سخن نهایی

اگر به تازگی استارتاپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید با کم‌ترین هزینه، مخاطبان زیادی جذب کنید و فروش خود را افزایش دهید باید تولید محتوا را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید. فراموش نکنید که تولید محتوای ارزشمند، صدای شما را به گوش مخاطبانتان می‌رساند و باعث رشد و پیشرفت کسب و کارتان می‌شود. در این مقاله تلاش کردیم تا ۷ نوع محتوا برای استارتاپ ها را معرفی کنیم تا کسب و کارهای نوپا بهترین محتوا را برای شروع کارشان انتخاب کنند. اگر سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.